Een camper in de werkplaats is voor ons niets bijzonders, deze hebben we tientallen in onderhoud. Maar de Daihatsu Hijet van Metten Lanslots blijft een opvallende verschijning. Met het gewicht van een Volkswagen Up en de wielbasis van een Smart denk je niet meteen aan de ideale kampeerauto, maar toch staat hij zijn mannetje tussen de gigantische ”rijdende huizen”.
Kei Car
Een paar jaar geleden was Metten op zoek naar een bus die hij kon ombouwen naar een camper. Dit bleek geen makkelijke zoektocht aangezien de meeste auto’s dienst hadden gedaan als werkbus en ‘’nogal afgeragd’’ waren.
Een mooi alternatief werd gevonden in de Suzuki Carry, een zogenaamde kei-car. Deze naam is afgeleid van het Japanse ‘kei jidosha’, dat staat voor ‘lichte voertuigen’. Kei-cars zijn kleine auto’s die voldoen aan strikte belastingregels in Japan. De kosten liggen hierdoor ongeveer een derde lager dan bij vergelijkbare auto’s die niet aan deze regels voldoen. Hierdoor was de Suzuki Carry een groot verkoopsucces in Japan, maar opmerkelijk genoeg ook in Europese landen. Jammer genoeg voor Metten zijn ze ook in Nederland populair en is het aanbod nette exemplaren beperkt.
Daihatsu Hijet
Toen viel zijn oog op een andere Japanse minibus: de Daihatsu Hijet. Dit kon weleens een geschikte kandidaat zijn voor zijn camperproject. Hij nam contact op met Pjotr voor raad en daad. ‘’Pjotr vertelde mij dat ik moest zoeken naar een 1.3 motor en de 1-liters links moest laten liggen’’. Met dit advies op zak vond Metten een Hijet 1.3 van bouwjaar 1999 in een opvallende oranje kleur die hem wel aansprak. En niet onbelangrijk: met een dichte opbouw. Veel Hijets hebben namelijk een open laadbak als opbouw, uiteraard niet geschikt als camper.