fbpx

Distributieriem

Iedereen die weleens een gebruikte auto heeft gekocht weet dat je moet vragen wanneer de distributieriem is vervangen. Maar waarom is dit eigenlijk zo belangrijk?

Preventief vervangen
De distributieriem vormt de verbinding tussen de krukas en de nokkenas. Zodra de krukas draait wordt ook de nokkenas aangedreven, die vervolgens de inlaat- en uitlaatkleppen bedient. Je zult begrijpen dat er nogal wat kracht op zo’n riem komt te staan en daarom is het belangrijk om deze preventief te vervangen. Want wanneer de distributieriem breekt is de kans groot dat de zuigers de kleppen raken en dan zit er niets anders op dan je motor vervangen.

Welke soorten distributieriemen zijn er?
In feite zijn er twee soorten: een distributie- riem of ketting. Vroeger hadden de meeste auto’s een riem, maar een ketting komt steeds vaker voor. Het voordeel van een ketting is dat deze onderhoudsvrij is en dus niet vervangen hoeft te worden. Maar helaas komt het regelmatig voor dat de ketting is opgerekt en daardoor toch vervangen moet worden. De kosten voor het vervangen van een ketting zijn een stuk hoger dan die bij een riem, dus het is wel raadzaam dit goed in de gaten te houden. Wij letten hier op bij een onderhoudsbeurt, bijvoorbeeld door het motorgeluid te beoordelen en de motorcomputer (ECU) uit te lezen op eventuele foutcodes die kunnen duiden op rek in de distributieketting.

Wanneer moet de distributieriem vervangen worden?
Dit is afhankelijk van het merk en type van je auto, maar verschilt ook weer per motor. Gemiddeld gaat een riem 5 jaar of 120.000 kilometer mee. Maar tegenwoordig zijn er merken met dusdanig sterke distributieriemen die pas na 200.000 kilometer vervangen hoeven te worden! De vervangingstermijn staat in je onderhoudsboekje. Wanneer je dit niet kunt vinden kunnen wij je hierbij uiteraard helpen. Wij houden dit ook in de gaten voor auto’s die bij ons in onderhoud zijn zodat je geen onnodige risico’s loopt.

Wat kost het kan ik het ook zelf?
Wij raden het met nadruk af om dit zelf te doen. Ten eerste heb je er speciaal gereedschap voor nodig en ten tweede is het een specialistisch klusje met grote gevolgen wanneer je het niet goed uitvoert. Het verschilt per auto wat het kost, maar varieert van 300,- tot 1.500,-. Vaak is het raadzaam om direct de waterpomp te vervangen.

Moet jouw distributieriem of ketting vervangen worden? Neem contact met ons op voor een vrijblijvende prijsopgave.