fbpx

Audi revisie olieverbruik

Audi’s zijn geweldige auto’s, maar helaas niet altijd zonder problemen. De 1.8 en 2.0 TFSI motoren staan er om bekend nogal wat olie te verbruiken, soms wel een liter op minder dan 1.000 km. Dit valt meestal niet meer binnen de garantie, maar gelukkig kun je hiervoor ook bij ons terecht.

Zwarte wolken
De oorzaak van het overmatige olieverbruik is te vinden in de cilinders. In elke cilinderbus zit een zuiger die tijdens de verbranding op en neer gaat. Dit wordt gesmeerd met motorolie. In de zuiger zit een olieschraapveer die de olie weer netjes afvoert naar het carter die onder het motorblok hangt. Maar wat gaat er dan mis bij Audi? Helaas hebben zij gekozen voor olieschraapveren die deze taak niet aankunnen. Na verloop van tijd raken ze verstopt en wordt de olie niet meer afgevoerd, maar verbrandt in de cilinder. Dit ontstaat meestal rond een tellerstand van 100.000 km, maar er zijn ook gevallen bekend dat de zwarte wolken al bij minder dan 50.000 km uit de uitlaat komen.

Revisie
Op het moment dat je Audi olie gaat verbruiken zit er niets anders op dan de motor te reviseren. Er zijn lapmiddeltjes op de markt die beweren het olieverbruik terug te dringen, maar daar los je een mechanisch probleem natuurlijk niet mee op. Wij voeren deze revisies regelmatig uit en hebben daardoor veel ervaring. Wij demonteren de motor en vervangen de originele zuigers voor nieuwe types met gemodificeerde olieschraapveren. Het olieverbruik is daarna te verwaarlozen of zelfs helemaal verdwenen.

Nieuwe motor
Onlangs kregen wij een Audi A4 2.0 TFSI van bouwjaar 2012 (motorcode CDN) binnen die de laatste tijd erg vaak om een liter olie vroeg. Het exacte verbruik wist de klant niet te vertellen, maar omdat het een motor is die erom bekend staat was de conclusie snel getrokken dat er iets mis was. Toen wij het motorblok demonteerden bleek echter al snel dat alleen nieuwe zuigers niet voldoende zou zijn. De cilinders waren beschadigd (voor de techneuten onder ons: de hoon was verdwenen) en de beste optie was om een nieuw motorblok te plaatsen. Er werd gekozen voor een gereviseerd motorblok (uiteraard met gemodificeerde zuigers) die wij hebben gemonteerd. Het oude blok kon worden ingewisseld zodat het revisiebedrijf deze ook onder handen kan nemen. Inmiddels is de klant de auto aan het inrijden – iets wat wij adviseren na een revisie – en na 500 km verwachten wij hem terug om de olie opnieuw te wisselen en kan hij weer genieten van zijn Audi!

Heb je ook een TFSI motor en verbruikt deze veel olie? Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend voorstel.