Audi’s zijn geweldige auto’s, maar helaas niet altijd zonder problemen. De 1.8 en 2.0 TFSI motoren staan er om bekend nogal wat olie te verbruiken, soms wel een liter op minder dan 1.000 km. Dit valt meestal niet meer binnen de garantie, maar gelukkig kun je hiervoor ook bij ons terecht.
Zwarte wolken
De oorzaak van het overmatige olieverbruik is te vinden in de cilinders. In elke cilinderbus zit een zuiger die tijdens de verbranding op en neer gaat. Dit wordt gesmeerd met motorolie. In de zuiger zit een olieschraapveer die de olie weer netjes afvoert naar het carter die onder het motorblok hangt. Maar wat gaat er dan mis bij Audi? Helaas hebben zij gekozen voor olieschraapveren die deze taak niet aankunnen. Na verloop van tijd raken ze verstopt en wordt de olie niet meer afgevoerd, maar verbrandt in de cilinder. Dit ontstaat meestal rond een tellerstand van 100.000 km, maar er zijn ook gevallen bekend dat de zwarte wolken al bij minder dan 50.000 km uit de uitlaat komen.
Revisie
Op het moment dat je Audi olie gaat verbruiken zit er niets anders op dan de motor te reviseren. Er zijn lapmiddeltjes op de markt die beweren het olieverbruik terug te dringen, maar daar los je een mechanisch probleem natuurlijk niet mee op. Wij voeren deze revisies regelmatig uit en hebben daardoor veel ervaring. Wij demonteren de motor en vervangen de originele zuigers voor nieuwe types met gemodificeerde olieschraapveren. Het olieverbruik is daarna te verwaarlozen of zelfs helemaal verdwenen.