Naast de kerststress en de zwarte pieten discussie is er nog zo’n onderwerp dat zich altijd weer aandient tijdens de laatste maanden van het jaar: winterbanden. Waar sommige ze al monteren in september, blijven andere gewoon rijden op zomerbanden. En hoe zit het ook alweer in Duitsland? In deze blog vertellen wij je hier alles over.
Wat is een winterband?
Een winterband is van een zachter rubber gemaakt dan een zomerband waardoor je meer grip hebt bij een buitentemperatuur onder de 7°C. Bij hogere temperaturen slijt een winterband daardoor ook sneller. Daarnaast heeft een winterband zogenaamde lamellen als profiel, waardoor je meer grip hebt in de sneeuw. De minimale profieldiepte voor de APK bedraagt 1,6 mm, maar bij 4 mm of minder verliest een winterband zijn effectiviteit. Een nieuwe winterband wordt overigens geleverd met ongeveer 9 mm aan profiel.
Winterbanden in Duitsland
Er bestaan veel onduidelijkheden over het rijden met winterbanden in Duitsland. In het kort is de regel als volgt bij onze Oosterburen: de auto moet voorzien zijn van banden die geschikt zijn voor de weersomstandigheden. Wanneer je dit niet doet riskeer je een boete en deze zijn niet mals, zeker als je een verkeersopstopping veroorzaakt door verkeerde banden.
Sneeuwvloksymbool
In Duitsland gelden banden ,die na 31 december 2017 zijn geproduceerd, alleen als winterband als er een sneeuwvloksymbool op staat. Dit symbool mag niet worden vergeleken met het M+S symbool, wat staat voor Mud & Snow. Met deze banden mag je bij winterse omstandigheden in Duitsland alleen rijden als ze geproduceerd zijn vóór 31-12-2017. Als je dus al winterbanden hebt en je wilt naar Duitsland adviseren wij om te controleren wanneer je banden geproduceerd zijn. Dit doe je door de DOT-code af te lezen. Uiteraard willen wij je hier ook bij helpen, neem hiervoor gerust contact met ons op. Wil je nieuwe winterbanden aanschaffen? Zorg er dan voor dat ze het sneeuwvloksymbool hebben, dan ben je altijd zeker!